eNewsletter INET-MD
July 2007
No.1
__________________________
Coordinator
Salwa Castelo-Branco
Editors
Pedro Russo Moreira
Leonor Losa


> Destaques/Spotlights

SUSANANEW3

.O INET/MD tem uma nova página online. A versão actualizada oferece novos conteúdos informativos acerca dos projectos de investigação em curso, orgânica do instituto, CVs dos investigadores, publicações, congressos, colóquios, entre outras informações , que poderá consultar AQUI...>

. INET/MD has a new online page. The latest version offers new information about ongoing research projects, researchers, publications, conferences , coloquia, and can be consulted
Here...>

_________________________________________________

.39º Congresso do International Council for Traditional Music (ICTM), Vienna, 4 a 11 de Julho de 2007. O INET participou no 39º Congresso Mundial do ICTM, no dia 9 de Julho com um painel coordenado por Salwa Castelo Branco com o título: Cultural Politics, Music Media, Technology and Popular music in Twentieth Century Portugal Participaram os investigadores Gonçalo Oliveira, António Tilly, Pedro Félix. Pedro Roxo apresentou uma comunicação noutro painel intitulada: "The role of music in the spread of Hindu religion and Indian nationalist ideals in Hindi movies: The reception of the film Purab aur Paschim (East and West) as a case study” Descarregue aqui a versao final dos abstracts.

. 39th ICTM Congress – 4th to 11th July 2007, INET participated, on the 9th July, with a panel coordinated by Salwa Castelo Branco. Its title was: Cultural politics, music media, technology and popular music in twentieth century Portugal. The participating researchers were Gonçalo Oliveira, António Tilly, Pedro Félix. Pedro Roxo presented a paper "The role of music in the spread of Hindu religion and Indian nationalist ideals in Hindi movies: The reception of the film Purab aur Paschim (East and West) as a case study”l. Download the abstracts Here...>
__________________________________________________

images-2.

. João Pedro Oliveira, compositor e Professor na Universidade de Aveiro, foi galardoado com o primeiro prémio na categoria "Ouvre ave dispositif(s) et/ou instruments" no âmbito da 34ª edição do concurso internacional de música e de arte sonora electroacústica em Bourges, França. "Beyond", para clarinete, violoncelo, piano e sons electroacústicos, foi a obra premiada.

. João Pedro Oliveira, composer and Professor at the Universidade de Aveiro, was rewarded with the 1st prize in the "Ouvre ave dispositif(s) et/ou instruments" category at the 34th Edition of the International music and electroacoustic sound art contest., in Bourges, France. “Beyond”, for clarinet, cello, piano and electroacoustic sounds, was the prize-winning work.
__________________________________________________

logo_sibe_gran

. Call for Papers- SIBE Deadline 15/08/2007 X Congresso da SIBE-Sociedad de Etnomusicología V Congresso da IASPM-EspanhaII Congresso de músicas populares do mundo hispânico e lusófono Salamanca; os temas centrais são Cidades, músicas e diásporas; Cenas locais e história global; Tecnologias e indústria musical, Novos aspectos teóricos e metodológicos da Etnomusicologia; mais informação…>

. Call for Papers- SIBE Deadline 15/08/2007 X Congresso da SIBE-Sociedad de Etnomusicología V Congresso da IASPM-Espanha II Popular Musics of the Hispanic and Lusophone Worlds, Salamanca; main themes are Cities, Musics and Diasporas; Local Scenes and Global History; Technology and Music Industry; New Theoretical and Methodological approaches to Ethnomusicology; further information…>

__________________________________________________


. O INET/MD criou recentemente um forum online. O objectivo é discutir assuntos relacionados com o investigação em torno da música através das diversas abordagens teóricas. Este espaço serve também para trocar impressões acerca de dúvidas metodológicas, partilhar leituras, etc. Agradecemos aos interessados que se registem no site e participem na discussão. Registe-se AQUI...>

. INET/MED has recently created an online forum. Its main objective is to discuss issues related to the study/research of music trough diverse theoretical approaches. This is also a space to exchange opinions about methodological questions, share readings, etc. We thank in advance to everyone that registers the site and participates in the discussion. Register Here...>
_____________________________________________

> Eventos/ Events

images-1

39º Congresso Mundial do ICTM- Viena
Por Susana Moreno

“A cidade de Viena acolheu o 39º Congresso Mundial do International Council for Traditional Music (ICTM) nos dias 4 a 11 de Julho de 2007, organizado pelo Austrian National Committee of the ICTM e pela University of Music and Performing Arts Vienna, em parceria com o Institute of Musicology at Vienna University, o Phonogram Archive of the Austrian Academy of Sciences e a Austrian Commission for UNESCO.
O 39º congresso do ICTM reuniu mais de 500 participantes de diversos países, o maior número de participantes alguma vez registado. Foi bem organizado, tendo oferecido um programa diversificado com o qual atingiu o desejado objectivo de criar melhores condições para o intercâmbio de ideias e a interacção entre investigadores de todo o mundo. Tiveram lugar apresentações de papers e filmes para discussão, painéis, sessões plenárias e encontros dos Study Groups associados ao ICTM.Os eixos temáticos do congresso giravam em torno das seguintes problemáticas: 1) As cosmologias e a sua relação com a música e a dança (Cosmologies and their relation to music and dance); 2) Tradições nacionais e regionais da etnomusicologia e a etnocoreologia (National and regional traditions of ethnomusicology and ethnochoreology); 3) Música e dança populares e novas tecnologias. (Popular music and dance and new technologies); 4) A transmissão da música/dança através da educação formal e informal (Transmission of music/dance through informal and formal education) e 5) Novas investigações (New research).Neste sentido cabe destacar o painel organizado por Salwa El-Shawan Castelo-Branco, no qual participaram mais outros três membros do Instituto de Etnomusicologia da Universidade Nova de Lisboa sobre Políticas Culturais, Music Media, Tecnologia e Música Popular no Portugal do século vinte (Cultural Politics, Music Media, Technolgy and Popular Music in twentieth century Portugal). A comunicação de Salwa Castelo-Branco sublinhou dois momentos marcantes, o período do Estado Novo e o sucessivo regime democrático, servindo de introdução e enquadramento para as intervenções de : Gonçalo Antunes Oliveira “Music and power in twentieth century Portugal: The Revista theatre (1927-1968)”; António Tilly “Popular music and media in Portugal: 1938-1980”; Pedro Félix, “Xutos e Pontapés: A cultural biography of a Big Sound in a Small Market”. De destacar ainda a participação de Pedro Roxo, investigador do INET, na sessão Bollywood music and nostalgia in pop, onde apresentou uma comunicação intitulada: "The role of music in the spread of Hindu religion and Indian nationalist ideals in Hindi movies: The reception of the film Purab aur Paschim (East and West) as a case study”(A versão ampliada e desenvolvida desta recensão será publicada no Boletim do INET/MD)


Paper Vienna (09-07-2007) 70A.S.

Portuguese Panel (P.Felix, A.Tilly, G.Oliveira, Salwa C.Branco) Anthony Seeger

page74_1

Pedro Roxo

The 39st ICTM Congress. Vienna.
By Susana Moreno

The city of Vienna hosted the 39th International Council for Traditional Music (ICTM) World Congress from the 4th to the 11th of July 2001, organized by the Austrian National Committee of the ICTM and by the University of Music and Performing Arts Vienna, in association with the Institute of Musicology at Vienna University, the Phonogram Archive of the Austrian Academy of Sciences and the Austrian Commission for UNESCO.This 39th ICTM Congress gathered more than 500 participants from numerous countries, showing good organization and offering a varied program accomplishing the main purpose of creating the best conditions to FOR the exchange of ideas and the possibility for researchers from around the world to interact. The main themes centered on: 1) Cosmologies and their relation to music and dance; 2) National and regional traditions of ethnomusicology and ethnochoreology; 3) Popular music and dance and new technologies; 4) Transmission of music/dance through informal and formal education e 5) New research.The Instituto de Etnomusicologia participated with a panel organized by Salwa El-Shawan Castelo-Branco, in which three other members of the Institute participated as well, about Cultural politics, music media, technology and popular music in twentieth century Portugal.Professor’s Castelo-Branco paper outlined two important moments, the period of the Estado Novo and the democratic regime that followed, providing a framework of papers presented by: Gonçalo Antunes Oliveira “Music and power in twentieth century Portugal: The Revista theatre (1927-1968)”; António Tilly “Popular music and media in Portugal: 1938-1980”; Pedro Félix, “Xutos e Pontapés: A cultural biography of a Big Sound in a Small Market”. Pedro Roxo, researcher of INET, also participated in a panel on Bollywood music and nostalgia in pop, where he presented a paper on "The role of music in the spread of Hindu religion and Indian nationalist ideals in Hindi movies: The reception of the film Purab aur Paschim (East and West) as a case study”.(Complete version of this review will be published in the INET/MD’s Bulletin)

> Recensão/ Review

por Pedro Silva Sena
Bolseiro da FCT
UNL/FCSH- Centro de Estudos de Antropologia Social / CRIA – Centro em Rede de Investigação em Antropologia

images

Vozes do Povo. A Folclorização em Portugal e Jorge Freitas Branco (organizadores)Vozes do Povo. A Folclorização em Portugal é uma obra colectiva incomum no panorama das ciências sociais em Portugal. O facto de estar estruturada como um reader, organizada em torno de temáticas e de convocar diversos domínios científicos, constitui só por si exemplo bastante de duas práticas pouco ensaiadas neste género de publicações: a compreensibilidade e a multidisciplinaridade – o que a conforma, portanto, à actual diversidade de abordagens ao fenómeno folclórico, à pertinência de confrontar e de articular estas abordagens, e, por fim, à necessidade de oferta de obras que circunscrevam e aprofundem uma dada problemática. Assim, Vozes do Povo serve, ao mesmo tempo, de manual, reportório de questões e fonte para estudantes, investigadores e docentes, impondo-se como referência obrigatória para os estudiosos do folclore, do nacionalismo, da objectificação e da patrimonialização da cultura popular, em áreas como a etnomusicologia, a antropologia ou a história.
O contexto do processo de institucionalização do folclore, é estabelecido pelo modo como estão articulados o artigo introdutório – onde são definidos os conceitos estruturantes de
folclorização e de folclorismo – e as quatro primeiras partes da antologia, nomeadamente «Configurações da Modernidade», «Representações da Tradição», «Metamorfoses» e «Regulação». As partes seguintes desenvolvem, através de casos particulares, a análise do modo como, ao longo do século XX, os discursos e as práticas folclóricas representam e patrimonializam, em Portugal e na diáspora, a localidade (nação, região e lugar) e a cultura popular, atendendo, igualmente, à análise dos percursos e da acção de alguns dos folcloristas que estiveram envolvidos nestes processos.

Vozes do Povo. A Folclorização em Portugal e Jorge Freitas Branco (organizadores) (English)
By Pedro Silva Sena

Vozes do Povo (Voices of the People). Portugal’s Folklorization is an exceptional collective publication in the panorama of the Social Sciences in Portugal. Structured as a reader, it is organized around broad themes that are dealt with from the perspective of diverse scientific domains. The book is an example of two unrehearsed practices in this kind of publication: comprehensibility and multidisciplinarity. In this sense, it conforms to the current diversity of approaches to the phenomenon of the representation of folk cultures in the modern world. It also demonstrates the pertinence of confronting and articulating diverse approaches and the need for works that circumscribe and deepen a given theme. Vozes do Povo functions, at the same time, as a manual, a repertoire of questions and a source for students, researchers and teachers, which makes it required reading for the study of the representation of the "folk", nationalism and the objectification and patrimonialization of popular culture, in disciplines such as ethnomusicology, anthropology and history.The context In which folklore is institutionalized is established in the introductory article in which the concepts of folklorization and folklorism are defined. The Introduction is articulated with the first four parts of the Anthology, namely «Configurações da Modernidade» (Configurations of Modernity), «Representações da Tradição» (Representations of Tradition), «Metamorfoses» (Metamorphosis) and «Regulação»(Regulation).The following sections focus
on studies that the analyze of the ways that, throughout the 20
th century, discourse and folklore practices represent and patrimonialize, in Portugal and its Diaspora, locality (nation, region and place) and popular culture, accounting for the trajectories and Impact of some of the folklorists that were involved in this process.

______________________________________________________

> AGENDA/ Calendar

INET/MD>

Esemlogo

.2007. Outubro.11 a 13- XXIII European Seminar in Ethnomusicology- FCSH/UNL/INET-MD. Os principais temas deste seminário serão: Music and Dance in Diasporic Communities in Europe; Audiovisual Archives in the 21st Century; Music and Dance in Post-Colonial Portugal and Spain.
.2007. October 11th to 13th – XXIII European Seminar in Ethnomusicology- FCSH/UNL/INET-MD. The main themes are: Music and Dance in Diasporic Communities in Europe; Audiovisual Archives in the 21st Century; Music and Dance in Post-Colonial Portugal and Spain


.2007. Outubro.4 a 6- Colóquio Internacional O canto a vozes no contexto europeu: Percursos históricos e perspectivas actuais ; Portel / Alentejo (Portugal) Organizado pela Câmara Municipal de Portel, Direcção Regional da Cultura do Alentejo com acolaboração do Instituto de Etnomusicologia (INET); A coordenação científica está a cargo da Professora Doutora Salwa El-Shawan Castelo-Branco.
.2007 – October 4th to 6th - International Colloquium Multipart Singing in Europe: Historical Trajectories and Current Perspectives; Portel / (Portugal) organized by Portel’s City Hall, Direcção Regional da Cultura do Alentejo in collaboration with Instituto de Etnomusicologia (INET). Salwa El-Shawan Castelo-Branco is in charge of scientific coordination.

TEDANCE

.2007. Novembro. 23 a 24. TeDance- Technogically Expanded Dance. Congresso organizado pela Faculdade de Motricidade Humana da Universidade Técnica de Lisboa, com apoio da FCT (POCI/EAT/61564/2004) e coordenação de Daniel Tércio. Terá lugar na Culturgest, salas 3,4,5 e 6, com entradas gratuitas, sujeita a inscrição. mais informação...>
.2007. November 23rd to 24th TeDance - Technogically Expanded Dance: Conference organized by Faculdade de Motricidade Humana da Universidade Técnica de Lisboa, with the support of FCT (POCI/EAT/61564/2004). Coordinated by Daniel Tércio, it will take place at Culturgest, Rooms 3,4,5 and 6, with free admission, subject to registration . further information...>


Outros Eventos/ Other Events >

.Call for Papers

-Ethnomusicology and the Culture Industries, Londres/London, Novembro/November 2007 Deadline: Julho/July 30th
-
Música, Cidades, Redes: Criação Musical e Interacção Social, Salamanca, Março/March 2008 Deadline: Agosto/Ausgust 15th
-
First International Conference of Messiaen Studies, Toowoomba, Australia, Março/March 29, 2008 - Abril/April 1, 2008 Deadline: Dezembro/December, 16th
-Stifled Voices: Music, Oppression and Exile in the 20th Century, Londres/London, Abril/April 2008 Deadline: Novembro/November, 30th
-West End Musical Theatre, 1880-1930, Londres/London, Abril/April 2008 Deadline Julho/July 31st
-American Musical Theatre, Nova Iorque/New York, Abril/April 2008 Deadline Julho/July 31st (contacto/contact:musicinGotham@gc.cuny.edu)
-Empirical Musicology, Londres/London, Abril/April 2008 Deadline: Outubro/October 1st
-Developing Composer Resources Online, Norwich, Reino Unido/United Kingdom, Abril/April 2008, Deadline: Setembro/September
-(Auto)biography as Musical Discourse, Belgrado/Belgrade, Abril/April 2008, Deadline: Setembro/September 1st

.Congressos/Conferences

Agosto/August

-Ernest Bloch: The Man and his Music for the Twenty-First Century, Cambridge, Julho-Agosto /July-August
-Medieval and Renaissance Music Conference 2007, Viena/Vienna, Agosto/August 2007
-Third Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM07), Tallinn, Agosto/August 2007
-Musics, Theories, Practices: Focus on South Africa, First Congress of the South African Society for Research in Music, Bloemfontein, Agosto/August 2007

Setembro/September

-Combined CHARM Conference and Royal Musical Association Annual Meeting: Musicology and Recordings, Egham, September 2007-
-Music in the World of Islam, Assilah, Morocco, August 2007
-The Voice of the People: The European Folk Revival, 1760-1914, Sheffield, UK, September 2007
-Sound, Music and the Moving Image, London, September 2007
-First International Conference on Minimalist Music, Bangor, Wales, September 2007
-East-West Connections in Music since 1950, Kingston, UK, September 2007
-Building an Archive for the Future, IASA-BAAC Conference, Riga, September 2007
-Music, Justice and Gender, Syracuse, NY, September 2007

Outubro/October

-
Leeds International Music Technology Education Conference 2007, October 2007
-Musical Participation, SEMPRE One-Day Conference, Sheffield, UK, October 2007
-
American Folklore Society Annual Meeting.Québec, Canada, October 2007
-Unlocking Audio: Sharing Experience of Mass Digitisation, London, October 2007
-Symposium on Popular Dance and Music, Guildford, October 2007
-Poetics and Politics of Place in Music, Fortieth Baltic Musicological Conference, Vilnius, October 2007
-Music and National Identity, Strasbourg, October 2007
-"I Sing who I Am": Identity, Ethnicity and Individuality in Chinese Music, European Foundation for Chinese Music Research (CHIME), Twelfth International Conference, Dublin, October 2007
-Italian Musicological Society, Fourteenth Annual Conference, Pescara and Chieti, October 2007
-The Muwashshah: History, Origins and Present Practices, London, October 2007
-Society for Ethnomusicology 52nd Annual Meeting, Columbis, Ohio, October 2007
-Domenico Scarlatti in Spain (II): the Keyboard Sonata in Spain and Portugal during the Eighteenth Century, Eighth International Symposium on Spanish Keyboard Music "Diego Fernández", Almería-Andalusia, October 2007
-New Dimensions in Organ Conservation and Documentation, Rochester, NY, October 2007
____________________________________________

> Últimas Publicações/ Latest publications

Revistas/ Journals
. Ethnomusicology Forum, Volume 16 Issue I, 2007- Special issue: Musical Performance in the Diaspora. Índice/Contents>
. Popular Music, Volume 26, Issue II, Maio 2007. Índice/Contents>
.
Music Theory Online, Volume 13.2, Junho 2007 Disponível/Available
.
Popular Musicology, Issue 5, Online Disponível/Available
.
Journal of Interdisciplinary Music Studies, Volume 1, Issue I, Spring 2007 Disponível/Available
. Journal of Music Anthropology of the Mediterranean, Issue 10, 2006 Disponível/Available
.
Pacific Review of Ethnomusicology, Volume 12, 2006 Disponível/Available

Livros/ Books
.Longhurst, Brian (2007) Popular Music and Society. Cambridge: Polity Press (2nd edition) Índice/Contents
____________________________________________

>Oportunidades/ Job Opportunities

. Two full-time research positions will be offered at the Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM) Portugal, Lisboa.
Mais informações/Further Informations
. Portal Europeu da Mobilidade Profissional- Oferta Diária de Empregos nos Países da união Europeia/ The European Job Mobility Portal- Job vacancies in Europe. Procurar/Search