Filipa Lã

Nome
Filipa Martins Baptista Lã

Contacto profissional
Endereço
Departamento de Comunicação e Arte,
Universidade de Aveiro
Campus Universitário de Santiago
3810-193 Aveiro, Portugal
Telefone
234 370389
Fax
234-370868
E-mail
filipa.la@ua.pt

Filiação institucional
Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro

Categoria ou atividade
Professora Auxiliara Convidada

Formação Académica
2010 Pós-Doutoramento em Música, Universidade de Aveiro e Universidade do Porto
2006 Doutoramento em Música, Universidade de Sheffield
2001 Mestrado em Música, Guildhall School of Music and Drama e Universidade de Sheffield
1999 Licenciatura em Biologia, Universidade de Coimbra
1999 Curso Complementar de Música (Canto), Conservatório de Música de Coimbra

Atividade académica e profissional anterior à situação actual
2006-2010 Bolseira de Pós-Doutoramento, Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2007-2009 Professora Auxiliar Convidada (Tempo parcial), Universidade de Aveiro, Portugal
2008-2009 Professora de Psicologia da Música, Instituto Piaget, Viseu
2006-2008 Professora de Técnica Vocal, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto
2005-2006 Investigadora Assistente, Music Department, University of Sheffield, U.K.
2001-2005 Bolseira de Doutoramento, Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
1999-2000 Professora de Biologia no Ensino Secundário, Portugal


Atividade académica e profissional actual
2009-2011 Professora Auxiliar Convidada, Universidade de Aveiro (Unidades Curriculares: Música e Medicina, Psicologia da Música, Metodologias de investigação, Didática Específica do Canto, Canto)
Cursos de curta duração
2009-2011 Professora Convidada (Canto), IV Curso de Música Litúrgica Nacional, Fátima, Portugal
2008-2011 Professora Convidada do Módulo de Voz Cantada do Mestrado em Fonética e
Fonologia do Laboratório de Fonética do Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madrid, Espanha
2008-2010 Professora Convidada do Curso de Verão Function of the Singing Voice do KTH, Estocolmo, Suécia
2008-2009 Professora Convidada do Módulo de Voz Cantada do Curso de Pós-Graduação em Voz Profissional da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto
2008-2009 Professora Convidada, CPD Course, London Institute of Education, Londres

Organização de conferências/ seminários/ cursos de formação contínua
2011 Organização do Workshop de Estilos Vocais Não-Clássicos com a Professora Margareta Thalén e Professor Johan Sunsberg, Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Dezembro, Portugal.
2011 Organização da Master-Classe de Canto com Professor Hakan Hagegard, Auditório da Reitoria, Universiddade de Aveiro, Novembro. Portugal.
2011 Comissão Organizadora das Comemorações do Dia Mundial da Voz, Museu de Aveiro, Portugal
2010 Assistente de Edição da Revista Tension in Performance, da International Society for the study of Tension in the Performance, UK
2010 Comissão Organizadora das 2as Jornadas de Ciência Vocal, Universidade de Aveiro (
2010 Comissão Organizadora do 2º Curso de Saúde e Bem-Estar Geral dos Músicos, Centro Cultural de Belém, Lisboa
2009 Comissão Criadora do Curso de Pós-Graduação em Voz Profissional da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto
2009 Comissão Organizadora das 1as Jornadas de Ciência Vocal, Universidade de Aveiro, Portugal
2008 Comissão Organizadora do 1º Curso de Saúde e Bem-Estar Geral dos Músicos, Universidade de Aveiro, Portugal


Investigação
Domínio de especialização: Estudos em Performance Science

Áreas de interesse
Ciência vocal (vocologia) do canto; Pedagogia vocal; Música e Medicina; Estratégias de otimização da performance musical e ensino da música

Grupo de Investigação no INET
Estudos em Performance

Projetos que orientou ou em que participou noutras instituiçõe
White-Rose Building Capacity Grant, “The effects of the oral contraceptive pill on the professional voice”, Universities of Sheffield and York, UK

Publicações

Artigos em revistas periódicas indexadas

[1]. Sundberg, J.,
Lã, F.M.B. & Gill, B.P. (2011). Professional male singers’ formant strategies for the vowel a. Logopedics Phoniatrics Vocology. Logopedics Phoniatrics Vocology : 1–12. Posted online on 15 Jul 2011.
[2].
Lã, F.M.B., Sundberg, J., Howard, D., Sá Couto, P. & Freitas, A. (2011) Effects of the menstrual cycle and the oral contraception on singers’ pitch control. Journal of Speech, Language and Hearing Research. [In Press].
[3].
Lã, F.M.B. & Sundberg, J. (2010) Pregnancy and the Singing Voice: Reports from a Case Study, Journal of Voice. [In Press].
[4].
Lã, F. M. B., Howard, D.M., Ledger, W., Davidson, J.W. & Jones, G. (2009). Oral contraceptive pill containing drospirenone and the professional voice: an electrolaryngographic analysis. Logopaedics Phoniatrics Vocology. 34 (1): 11-19.
[5].
Lã, F., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. (2007). A case-study on the effects of the menstrual cycle and the use of a combined oral contraceptive pill on the performance of a western classical singer: an objective and subjective overview. Musicae Sciencea. Special Issue: Performance Matters: 85-107.
[6].
Lã, F. Ledger, W.; Davidson, J. W.; Howard, D. M. & Jones, G. (2007). The effects of a third generation combined oral contraceptive pill on the classical singing voice. Journal of Voice. 21: 754-761.
[7].
Lã, F. (2005). Investigating Vocal Performance as a Target of Vocal of Hormonal Influence. Performance: Journal of Music Interpretation (www.performanceonline.org). 1: 1-13.
[8].
Lã, F. & Davidon, JW (2005). Investigating the Relationship between Sexual Hormones and Female Western Classical Singing. Journal of Research Studies in Music Education. 24: 75-87.

Capítulos de livros

[1].
Lã, F.M.B. “Learning to be a professional singer”. In G., Welch & I. Pappageorgiu (Eds.). Ashgate Publishers. [Manuscript submitted]
[2].
Lã, F.M.B. & Gill, B. P. “Physiolgogy and its impact on the performance of singing. In G. Welch, D. Howard & J. Nix (Eds.). The Oxford Handbook of Singing. Oxford: Oxford University Press. [Manuscript in preparation]

Revisões de livros

[1].
Lã, F.M.B., (2010) Review of the book “Infant Musicality: new research for educators and parents” by Johannella Tafuri”.In Psychology of Music. Vol. 38 issue 3. 387-389. Society for Education, Music and Psychology Research.
[2].
Lã, F.M.B., (2007) Review of BookThe Performer's Voice: Realizing Your Vocal Potential by Bunch Dayme Meribeth. New York: Norton, 2006.” In British Journal of Music Education (2007), 24:235-237 Cambridge University Press.

Dissertações

Lã, F. M. B.
(2006) Investigating the Female Western Classical Singer’s Vocal Experience over the Menstrual Cycle during the use of a Third Generation Oral Contraceptive Pill: a double blind randomised placebo controlled trial. Doctoral Thesis. The University of Sheffield.
Lã, F. M. B. (2001) The influence of sexual hormones produced during the menstrual cycle on the operatic singing voice: a pilot investigation. Masters Dissertation. The University of Sheffield.

Comunicações (publicações em livros de atas)

[1].
Lã, F.M.B., Marinho, H., Pereira, A. & Santos, I. “Electrophysiological markers and pianists’ anxiety: A preliminary study.” In Proceedings of the International Symposium on Performance Science 2011, edited by Aaron Williamon, Darryl Edwards, and Lee Bartel, European Association of Conservatoires (AEC), Utrecht, 2011.
[2]. Teixeira, Z. L.O.,
Lã, F.M.B. & Silva, A.G. “Head and scapular posture in flutists: A pilot controlled study”. In Proceedings of the International Symposium on Performance Science 2011, edited by Aaron Williamon, Darryl Edwards, and Lee Bartel, European Association of Conservatoires (AEC), Utrecht, 2011.
[3].
Lã, F.M.B., Sundberg, J., Howard, D., Sá Couto, P. & Freitas, A. (2011) “The Effects of Sex Steroid Hormones on Singer’s Pitch Control”. Performa ’09 – Livro de Resumos dos Encontros de Investigação em Performance. Aveiro: Universidade de Aveiro.
[4]. Lã, F.M.B., Clemente, M.P., Rocha, N. & Pinho, J.C. (2010) “Case study of a temperomandibular joint hipermobility in classical singing”, Biodental Engineering, Natal Jorge et. al (eds), Taylor & Francis Group, London, pp. 169-175.
[5]. Lã, F. M. B. & Sundberg, J. (2009) Singing Voice and Pregnancy: preliminary results from a case study, Proceedings of 6th International Workshop on Models and Analysis of Vocal Emissions for Biomedical Applications (MAVEBA).
[6].
Lã, F. M. B. (2009) Menopausal effects: a pilot investigation on professional voice users’ perceptions, Proceedings of the 6th International Conference of the Greek Society for Music Education, “Music: Trains, Educates, Heals”, Kokkidou & Zoe Dionyssiou (Eds.)] May, Athens, 30/10 - 01/11/2009: 136-141.

Comunicações orais

[1]. Sundberg, J., Lã, F.M.B. & Gill, B.P. “Out-of-tune formants”. INTERNATIONAL VOICE SYMPOSIUM: Subglottal Pressure Measurement and Source-Filter Interaction: Two Current Issues in Voice Research. New York University, New York. January 2012.
[2].
Lã, F.M. B. & Sundberg, J. “Closed-Quocient versus Contact Quocient: a multicomparitive approach”. 9th Pan European Voice Conference, Marseille, France. August 2011.
[3]. Araújo, A. P.,
Lã, F.M.B. & Sundberg, J. “Portuguese North Folk Singing: preliminar results from a case study”. 9th Pan European Voice Conference, Marseille, France. August 2011.
[4]. Costa Filho, M., Lã, F.M.B., Sundberg, J., Costa, R., Salgado, A., Peduzzi, M. & Borgonovo, M. “A pilot study on the effects of body training with elastic band and Swiss ball on classical singing”. 9th Pan European Voice Conference, Marseille, France. August 2011.
[5]. Teixeira, Z. L.O.,
Lã, F.M.B. & Silva, A.G. “Head and scapular posture in flutists: A pilot controlled study” International Symposium on Performance Science 2011, Toronto, Canada. August 2011.
[6].
Lã, F. M. B. & Sundberg, J., Howard, D. Sá Couto, P. & Freitas, A. “Hormonal variations and their effects on singer’s intonation accuracy”. 9th PERFORMA - – International Conference on Performance Studies, Aveiro, Portugal. May 2011.
[7].
Lã, F. M. B. & Sundberg, J., Howard, D. Sá Couto, P. & Freitas, A. “Sex steroid hormones and intonation accuracy in singing”. 5th Physiology and Acoustics of Singing Conference (PAS5). Stockholm, Sweden. August 2010.
[8]. Sundberg, J.,
Lã, F.M.B. & Gill, B. P. “Two formant strategies on professional male singers”. 5th Physiology and Acoustics of Singing Conference (PAS5). Stockholm, Sweden. August 2010.
[9].
Lã, F. M. B. & Sundberg, J. “Singing Voice During and after Pregnancy: a longitudinal case study.” The Voice Foundation’s 39th Annual Symposium: Care of the Professional Voice. Philadelphia, Pennsylvania. USA. June 2010.
[10].
Lã, F. M. B. & Sundberg, J. “Sex Steroid Hormones and Intonation Accuracy in Singing” International Artistic and Scientific Symposium on Choral Music”. Zagreb, Croatia. April 2010.
[11].
Lã, F. M. B., Clemente, M.P., Rocha, N. & Pinho, J.C. “Case study of a temperomandibular joint hipermobility in classical singing”, Biodental Engineering, Porto, Portugal, June, 2009.
[12].
Lã, F. M. B. & Sundberg, J. "Observation of the Singing Voice during pregnancy: a case study", 158th Meeting of the Acoustical Society of America. San Antonio, Texas, USA. October 2009.
[13].
Lã, F. M. B. & Sundberg, J. "Singing Voice and Pregnancy: preliminary results from a case study", Proceedings of 6th International Workshop on Models and Analysis of Vocal Emissions for Biomedical Applications, Florence, Italy, December 2009.
[14].
Lã, F.M. B. The Musical Mind. VI Internacional Fórum of Portuguese Researchers (FIIP) – Brain, Life and Culture, Institute of Molecular Medicine, Lisbon, Portugal, December 2008.
[15].
Lã, F. M. B. “Aging Voice: implications for Professional voice users” 2nd Symposium of the Portuguese Performing Arts Medicine. Association. Department of Communication and Arts, University of Aveiro, Aveiro, November 2008.
[16].
Lã, F. M. B. “The effects of the oral contraceptive pill: advise on singers”. 1st Symposium of the Portuguese Performing Arts Medicine. Association. City Hall, Matosinhos, Abril 2008.
[17].
Lã, F., M. B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. & Jones, G. “The effects of a combined oral contraceptive pill with anti-androgenic and anti-mineralocorticoid properties on the pattern of vibration of the vocal folds of professional female voice users”. 7th Pan European Voice Conference, Groningen, The Netherlands, September 2007.
[18].
Lã, F., M., B. Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. & Jones, G. “Investigating the effects of a combined oral contraceptive pill on the Western Classical Singing Performance”. 3rd Conference on Interdisciplinary Musicology-Singing, Tallinn, Estonia, August 2007.
[19].
Lã, F., M. B. “The endocrinology of the performance of classically trained singers”. Performa – International Conference on Performance Studies, Aveiro. Portugal, May 2007.
[20].
Lã, F., M. B. Harper, NL. & Carvalho, JLS “The effects of the menopause and the use of hormonal replacement therapy on female Professional voice users’ perceptions”. International Symposium on Performance Science, Porto, Novembro 2007.
[21].
Lã, F. M. B. Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “The Effects of a Third Generation Oral Contraceptive Pill on the Female Operatic Voice: a double blind randomised placebo controlled trial”. 38th Symposium, The Voice Foundation, Philadelphia, USA., May 2006.
[22].
Lã, F. M. B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “Investigating the Female Western Classical Singer’s Vocal Experience over the Menstrual Cycle and during the use of a Third Generation Oral Contraceptive Pill.” 1st Music Mind and Medicine, Music Department, University of Western Australia, Perth, Australia, April 2006.
[23].
Lã, F.M.B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “The influence of the menstrual cycle and the oral contraceptive pill on the female singing performance”. Performance Matters Conference. Porto. Portugal, September 2005.
[24].
Lã, F. M. B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “The Effects of a third generation oral contraceptive pill on the classical trained voice”. 6th Pan European Voice Conference, London. UK., August 2005.
[25].
Lã, F. M. B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “The Effects of a third generation oral contraceptive pill on the operatic female singing voice”. AOTOS-Sempre Conference, August 2005. Birmingham. UK., August 2005.
[26].
Lã, F. M. B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “The Effects of a Third Generation Oral Contraceptive Pill on the Female Operatic Voice: a double blind randomised placebo controlled trial.” A Stint on Voice Research, Centre for Early Music, York, UK., February 2005.
[27].
Lã, F., M. B., Davidson, J. W., Ledger, W., Howard, D. M. & Jones, G. “The Influence of the Menstrual Cycle and the Oral Contraceptive Pill on the Female Operatic Singing Voice” Podium Presentation at the Second International Physiology and Acoustics of Singing Conference. Denver, USA., October 2004.


Comunicações e seminários por convite

[1]. Lã, F.M.B. “New Technologies in the Singing Studio”. Hochschule für Musik und Theater München, Munique. Abril 2012.
[2].
Lã, F.M.B., Sundberg, J. & Himonides, E. “Afinação: um recurso técnico ou expressivo na performance vocal lírica?” GuimaraMUS, Guimarães. Portugal. Março 2012.
[3].
Lã, F.M.B. “Voice Science and Pedagogy”, Karlovac Music School, Croacia. Fevereiro 2012.
[4].
Lã, F.M.B. “Sex Steroid Hormones and the Singing Voice”. Royal Conservatoire of Scotland. UK. Fevereiro 2012.
[5].
Lã, F.M.B. “Music and Medicine: optimizing performance through healty and informed practices”. Royal Conservatoire of Scotland. UK. Fevereiro 2012.
[6].
Lã, F.M.B. “Closed quotient versus contact quotient: a multifactorial approach”. KTH, Sweden. Janeiro 2012.
[7].
Lã, F.M.B. “The electrolaryngograph & glottal enterprises hybrid system: applications on measuring phonation and collision threshold pressures. New York University, New York. January. 2012.
[8].
Lã, F.M.B. “Closed quotient versus contact quotient: a multifactorial comparison” KTH, Stockholm, Sweden. January 2012.
[9]. Lã, F.M.B. “Organização de Painel sobre Música e Medicina”. Encontro Nacional de Investigação em Música. Casa da Música, Porto. Portugal. Novembro 2011.
[10].
Lã, F.M.B. “New Technologies applied to teaching singing”. Ohio State University, Columbus, Ohio. USA. Abril 2011.
[11]. Lã, F.M.B. “The effects of hormones on singer’s performance”. Ohio State University, Columbus, Ohio. USA. Abril 2011.
[12]. Lã, F.M.B. “Audio signal and its relation with voice analysis” 30st Meeting of the Portuguese Association of Acoustics, ESMAE-IPP, Porto, Portugal. December 2010.
[13].
Lã, F.M.B. Lã, F.M.B. “Perceptual Evaluations of Voices” & “Effects of Sex steroid Hormones on the singing performance”, Steinhardt School of Culture, Education and Human Development, New York University, USA, November 2010.
[14].
Lã, F.M.B. “Real time feedback display in teaching classical singing: applicabilities” 12º Encontro de Engenharia Audio da AES – Portugal. Aveiro, Portugal. October 2010.
[15].
Lã, F. M. B. "The effects of hormonal variations in singer’s performance", Music Department, University of Texas. San Antonio, Texas, USA. October 2009.
[16].
Lã, F. M. B. “Endocrinology of the voice”. Seminar presented at the Faculty of Nursing of the Polytechnic University of Viana do Castelo, Portugal, March, 2008.
[17].
Lã, F. M. B.”Vocal technique for teachers: optimising your vocal skills”. Continuous Education Programme: Polytechnic Institute. Superior School of Education, Porto, Portugal, March, 2008.
[18].
Lã, F. M. B. “Vocal technique for teachers: optimising your vocal skills”. Continuous Education Programme: University of Coimbra. Coimbra, Portugal, October 2007.
[19].
Lã, F. M. B. “Vocal technique for choir members: optimising your singing abilities”. Music Conservatoire. Covilhã, Portugal, May, 2007.
[20].
Lã, F. M. B. “Investigating the effects of a combined oral contraceptive pill on the professional singing voice”. Seminar presented at the Human Communication Sciences Department, University of Sheffield. Sheffield, U.K., November, 2006.
[21].
Lã, F. M. B. “Sexual Hormones: do they influence vocal performance of western classical singers?” Seminar presented at the Music Conservatoire of Coimbra, for Singing Teachers and Students. Coimbra, Portugal, June 2005.
[22].
Lã, F. M. B. “The Effects of the Menstrual Cycle and the Oral Contraceptive Pill on Female Operatic Voices”. Seminar presented at the London Institute of Education, for MA students of Music Education. London, U.K., February 2005.
[23].
Lã, F. M. B.Vocal Science”. Seminar presented at the Music Conservatoire of Aveiro, for Singing Teachers and Students. Aveiro, Portugal, December 2004.
[24].
Lã, F. M. B. “The Effects of Steroid Hormones on Voice Quality”. Seminar presented at the S. João Hospital, Obstetrics and Gynaecology Department. Porto, Portugal, December 2004.
[25].
Lã, F. M. B. “The Influence of Sexual Hormones on the Western Classical Singing Voice”. Seminar presented at the Royal Northern College of Music, for Singing Teachers and Students. Manchester, U.K., November 2004.
[26].
Lã, F. M. B. “The Influence of Sexual Hormones on the Western Classical Singing Voice”. Seminar presented at the Guildhall School of Music and Drama, for Singing Teachers and Students. London, U.K., October 2004.


Prémios de Investigação
[1]. Best Poster Award, The Voice Foundation, 40th Symposium on the Care of the Professional Voice, Philadelphia, USA. August 2011.
[2]. Young researchers Award, European Society for the Cognitive Sciences of Music – Singing. Music Conservatoire, Tallinn, Estonia. August 2007.
[3]. Young Researcher Award. Performance Society for Education, Music and Psychology Research (SEMPRE) ESE-IPP, Portugal. September 2005.
[4]. Best Poster Award, Division of Clinical Sciences South, The University of Sheffield. 2002.


Outros Elementos que considere importantes
2009 Sócia Fundadora da companhia Ópera Norte
2008 Sócia Fundadora da Associação Portuguesa de Medicina e Artes do Espetáculo
2003-2005 Membro da British Voice Association, Londres, UK

Supervisão de Teses de Doutoramento
(em curso)
1. Supervisão de Doutoramento –
Pedro André Araújo: “Propriedades aerodinâmicas e funcionais da voz das cantadeiras minhotas”, Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal.
2. Co-Supervisão de Doutoramento - Moacyr Costa Filho: “Os efeitos da prática de exercícios com a banda elastic e a bola Suiça no desenvolvimento vocal de estudantes de canto”, Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal.
3. Co-Supervisão de Doutoramento – Fiammetta Facchini: “A Sinergia em Ensemble: Aspectos psico-biométricos de Duo Instrumental“, Universidade de Aveiro, Portugal
4. Co-Supervisão de Doutoramento – Gilvano Dalagna: “A representação mental na performance: Um estudo com guitarristas”, Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal

Supervisão de Teses de Mestrado
(terminadas)
2011

1. Teixeira, Z. (2011) “Alteração Funcional/ Dor na Cervical e Cintura Escapular de Flautistas”. Tese de Mestrado. Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal.
2. Tavares, M. (2011) “Prática de Exercícios de Aquecimento Vocal: efeitos no desempenho coral”. Tese de Mestrado. Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal.
3. Pavão, E. (2011) “Estudo auto-regulado: efeitos na motivação e aprendizagem dos alunos”. Tese de Mestrado. Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal.


2010

4. Lima, L. (2010) “Lesões por esforço repetitivo em instrumentistas de cordas friccionadas”. Tese de Mestrado. Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal.

(em curso)

5. Master’s Supervisor – Sara Arrais: “Prevalence of Temporomandibular disorders in violin & viola students” – Department of Communication and Arts, University of Aveiro, Portugal.
6. Master’s Supervisor – Ziliane Teixeira: “Impacts of asymmetric positions during flute playing” – Department of Communication and Arts, University of Aveiro, Portugal.
7. Master’s Supervisor – Miguel Rodrigues: “Impacts of using technology in teaching young singing students” - Department of Communication and Arts, University of Aveiro, Portugal.
8. Master’s Supervisor – Luisa Barriga: “Vocal health amongst Portuguese children” - Department of Communication and Arts, University of Aveiro.
9. Master’s Supervisor – Susana Lima: “The effects of the use of ergonomic strategies in cello students” - Department of Communication and Arts, University of Aveiro.
10. Master’s Supervisor – António Emidio Teixeira: “Strategies to optimise sight reading in pianists” - Department of Communication and Arts, University of Aveiro.
11. Master’s Supervisor – Hugo Ribeiro: “The use of audio-files with piano accompaniment on motivation levels of first year oboe students” - Department of Communication and Arts, University of Aveiro.


Atividades artísticas
2011
• Recital de Canto e Piano, Biblioteca Joanina, Coimbra. Interpretação de Lundus e Modinhas Luso-Brasileiras.
• Recital de Canto e Piano, Teatro da Ribeira Grande, São Miguel; Teatro Failense, Faial; e Centro Cultural da Graciosa, Açores. Temporada de Música dos Açores. Portugal. Interpretação de obras de Modest Mussorgsky, Eurico Carrapatoso, António Pinho Vargas e Manuel de Falla.
• Recital de Canto e Piano, Academia de Música de Castelo de Paiva, Portugal. Obras de Modest Mussorgsky, Eurico Carrapatoso, António Pinho Vargas e Manuel de Falla.
2010
• Concerto de Música de Câmara: Cantate Domino” by Monteverdi e “Es steh’ Gott auf, das seine Feinde zerstreuet werden SWV 356” by Schütz. Igreja do Hospital. Braga. Portugal.
2009
• Recital de Canto e Pianoforte, Museu da Ciência, Coimbra. Interpretação de obras de Mozart, Haydn, Schubert. Portugal.
• Recital de Canto e Órgão, Sé de Leiria, Leiria, Portugal. Interpretação de obras de A. Vivaldi, J. Rutter, G. Rossini
• Recital de Canto e Piano, Circulo Portuense, Porto. Portugal. Interpretação de obras de W. A. Mozart, C. Debussy, M de Falla, F. Schubert, H. Wolf, e K. Weil.
2008
• Recital de Canto, Piano e Clarinete – Teatro Cine, Covilhã. Interpretação de Obras de W. A. Mozart, C. Debussy, J. Canteloube, M de Falla, F. Schubert, H. Wolf, B. Bartok e K. Weil.
• Recital de Canto, Piano e Clarinete (Concerto de Reis) - Associação Comercial de Penafiel. Portugal. Interpretação de obras de W. A. Mozart, C. Debussy, J. Canteloube, M de Falla, F. Schubert, H. Wolf, A. Dvorak e K. Weil.
• Oratória: “Messe Basse” de G. Fauré, Solista com o Coro Juvenil do Conservatório da Covilhã e Orquesra de Cordas da EPABI, sobre a direção de Rogério Peixinho, Igreja de Santa Maira, Covilhã, Portugal.
2007
• Opera: “A Floresta”, do compositor Português Eurico Carrapatoso - Interpretação do papel principal de “Isabel”; Orchestra of EPABI, sobre a direcção de Rogério Peixinho, Teatro da Guarda; Centro Cultural de Penamacor, Teatro Cine da Covilhã, Portugal.
• Recital de Canto e Piano, Teatro Cine da Covilhã, Covilhã. Portugal. Interpretação de obras de J. Rodrigo, J. M. Canteloube e António Pinho Vargas
• Recital de Canto e Piano, Fundação de Serralves, Porto, Portugal. Interpretação de obras de Ernestro de Melo e Castro e M. Sousa Santos
2006
• Concerto de Música de Câmara: “Bachianas Brasileiras” de Villa Lobos, Banda Sinfónica da Covilhã sobre a direcção de Fransicos Ferreira. Teatro Cine da Covilhã. Portugal
• Concerto de Música de Câmara: “Cantate Domino” de Monteverdi e “Es steh’ Gott auf, das seine Feinde zerstreuet werden SWV 356” de Schütz, Baroque Orchestra of the Music Department of the University of Western Australia (UWA). Auditório da University of Western Australia, Perth, Australia.
2005
• Recital de Canto e Pino, Biblioteca Joanina, Coimbra. Portugal. Interpretação de obras de Interpretação de Obras de D. Schostakowitsch e M. Mussorgsky
• Recital de Canto e Pino, Auditório do Conservatório de Música da Covilha. Interpretação de obras de R. Schumann, F. Schubert, J. Brahms, R. Strauss, G. Fauré, C. Debussy, H. Duparc, F. Poulenc, M. Sousa Santos
• Recital de Canto e Piano, Drama Studio, Sheffield.UK. Interpretação de Obras de D. Schostakowitsch e M. Mussorgsky
• Concerto de Música de Câmara: “Cantate Domino” de Monteverdi e “Es steh’ Gott auf, das seine Feinde zerstreuet werden SWV 356” de Schütz. Sheffield Baroque Orchestra, sobre a direação de Andrew Laurence-King, Sheffield Cathedral. Sheffield. UK.
2004
• Opera: “La Púrpura de la Rosa” de Torrejón y Velasco. Interpretação do papel principal “Venus”, sobre a direcção de Andrew Laurence-King. Auditório Municipal de Santa Cruz, Tenerife. Espanha.
• Recital de Canto e Pinao: Summer Music Festival. Sheffield. UK. Interpretação de obras de R. Schumann, F. Schubert, J. Brahms, R. Strauss, G. Fauré, C. Debussy, H. Duparc, F. Poulenc.
2003
• Opera: “La Púrpura de la Rosa” de Torrejón y Velasco. Interpretação do papel principal “Venus”, sobre a direcção de Andrew Laurence-King, Instituto Cervantes – Manchester, U.K.; Nottingham University, Nothingham, U.K:; International Festival of Early Music – Galway, Irlanda
• Concerto de Música de Câmara: “Stabat Mater” de Pergolesi. Sheffield Orchestra, sobre a direcção de Anthony Bennett, Sheffield Cathedral, Sheffield, U.K.
• Concert de Música de Câmara: “Stabat mater” de António Caldara. Sheffield Orchestra, sobre a direcção de Anthony Bennett, Sheffield Cathedral, Sheffield, U.K.
• Concerto de Música de Câmara: “Magnificat” de A. Caldara. Sheffield Orchestra, sobre a direcção de Anthony Bennett, Sheffield Cathedral, Sheffield, U.K.
2002
• Opera: “Violin and Pear in Line” de Mark Slater. Papel principal: Lydia, Drama Studio. Sheffield. UK.
2001
• Recital de Canto e Piano. Drama Studio. Sheffield. U.K. Interpretação de Obras de M. Sousa Santos, R. Strauss, C. Debussy e H. Wolf
• Recital de Canto e Piano. Auditório da Câmara Municipal de Bragança. Portugal. Interpretação de obras de M. Sousa Santo, António Pinho Vargas, Eurico Carrapatoso
1999
• Recital de Canto e Piano, Museu Machado de Castro, Coimbra, Portugal. Interpretação de Obras de M. Sousa Santos
• Concerto de Música de Câmara: Lied de Mozart, Orquestra de Bandolins, Museu Machado de Castro. Coimbra. Portugal.
• Concerto de Música de Câmara: “Dueto Beata Viscera” de José Mauricio, Capela da Universidade de Coimbra, Coimbra. Portugal.